R182 – Portrait de l’artiste, vers 1875 (FWN434)

Pavel Machotka

(Cliquer sur l’image pour l’agrandir)

Portrait de l’artiste
vers 1875
R182-FWN434

The date of Cézanne’s Portrait de l’artiste is difficult to determine, but it was certainly painted after 1871, the date of the Guillaumin landscapes reproduced in the background[1]. Nor is the painting’s style distinct enough to help date it – it is independent of any obvious influence, done in an original manner — but the beard and the extent of Cézanne’s baldness could suggest a date not later than about 1874. The painting is a powerful expression of a self-view or of some mood, perhaps of some of the turbulence of the previous decade, perhaps of some renewed confidence and determination. His eyebrows here are insistent and dramatic, in the form of a circumflex when in fact they were quite flat; the light is from the side, emphasizing the shoulder and the top of the head. Vigor of expression and execution, rather a search for a technique or style, seem primary here.

[1] [1] Tout ce que nous savons sur la date avec certitude, c’est qu’il a été peint après 1871, quand Guillaumin réalisa le paysage visible à l’arrière-plan. Rewald préfère la date de 1875, au motif que ce tableau ressemble aux portraits photographiques, mais Gowing plaide en faveur de 1872, se fondant sur le traitement et la couleur. Une facture qu’on remarque aussi dans les portraits datés entre 1869 et 1874, aussi ce n’est pas un critère déterminant, en revanche la couleur peut fort bien faire penser à une date antérieure. Je penche pour 1872 environ, Cezanne n’étant de toutes façons pas influencé par Pissarro en matière de portraits.

 

Source: Machotka, Cézanne: the Eye and the Mind.

Armand Guillaumin
Vue de la Seine à Paris
1871

Armand Guillaumin
Le Docteur Martinez
(près du poêle, un portrait d’Hortense)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Voir aussi :